علم بهتر است یا ثروت

 

یاددارم در دبستان درس اول صحبت نان بود وآب /آنچه را ما در کودکی خوانده ایم همچنان در جستجویش مانده ایم... 

معلم شاگرد را صدا زد تا انشاء‌اش را درباره علم بهتر است یا ثروت بخواند.

پسر با صدایی لرزان گفت: ننوشتیم آقا...!!!

پس از تنبیه شدن با خط کش چوبی، او در گوشه کلاس ایستاده بود.

و در حالی که دست های قرمز و باد کرده اش را به هم می مالید،

زیر لب می گفت:

آری ثروت بهتر است چون می توانستم دفتری بخرم و بنویسم...

(به احتمال زیاد این موضوع انشاء دوران مدرسه ی شما هم بوده .
احتمالا هم همه اون موقع با قطعیت می گفتیم معلومه که علم بهتره اما حالا که وارد دانشگاه شدید و به روایتی جزء قشر روشن فکر جامعه محسوب می شید آیا هنوزم همین طرز تفکر رو دارید)  



نظرات 20 + ارسال نظر
آی سودا 9 - دی‌ماه - 1390 ساعت 00:06

اما من همیشه دلم میخواست بگویم که ثروت بهتر است چون وقتی میگوییم ثروت تنها شامل پول نیست بلکه علم،اخلاق،انسانیت،ادب،شعور،فرهنگ،و...همه و همه جزئی از ثروت هستند پس اینگونه ثروتمند بودن را ترجیح می دهم

ممنون اگه واقعا اینطوری فکر میکنید بهتون تبریک میگم چون از طرز تفکر بالایی برخوردارید فقط امیدوارم شعار نباشه

علیرضا 9 - دی‌ماه - 1390 ساعت 10:39

سلام مهدی جونم ...چه عجبا گل پسر ... همه میدونن که ثروت بهتره دیگه علم بهتر ه یه جور شعار دادنه مگه نه ولی دو نکته :
۱-آقای خاوری .....
۲ـای قشر روشن فکر که گفتی یعنی چه ؟
۳ـالان تو هم جزء اون قشر روشن فکری ؟

ممنون علی رضاجون راستش من اینا رو برای آقایون و خانومای دانشجو گفتم برای تو یه کم زوده تاره اگه تو خودتو روشن فکر میدونی من همین جا اعلام میکنم من نیستماما در مورد نظرت که ثروت رو بهتر میدونی شاید حق با تو باشه پولدارا به نظر موفق تر از عالما میان البته فقط ظاهرا چون شاید در باطن اینجوری نباشه

شیرین 9 - دی‌ماه - 1390 ساعت 15:21 http://mamayi-shahinfar89.blogfa.com/

آخی!من که میگم هیچکدوم!

آخی ! چرا !

نازنین 9 - دی‌ماه - 1390 ساعت 23:01

ولی بخدا من از همون دوران مدرسم میگفتم ثروت خیلی خیلی بهتره......
با نظر ای سودا کاملا موافقم
ممنون

ممنون امیدوارم هر روز به ثروت های آشکار و نهانتون افزوده بشه

فرزانه 9 - دی‌ماه - 1390 ساعت 23:09 http://mamay90.blogsky.com

علم=ثروت
ثروت=علم
تو جامعه ی الان با داشتن هر کدوم میشه اون یکی رو بدست آورد
به ماهم سر بزنید
خوشحال میشیم

ممنون از نظرتون راستش من زیاد با این تساویهای شما موافق نیستم چون اگه ثروت رو مساوی مادیات قرار بدیم می بینیم که تو جامعه ی ما آدم های تحصیلکرده ی زیادی هستن که ثروت چندانی ندارن

سحر 10 - دی‌ماه - 1390 ساعت 12:22

دیگه نمیگن علم بهتر است یا ثروت میگن پول بهتراست یاثروت
ولی من از همون بچگیم باخودم رو راست بودم

آرتیستون 11 - دی‌ماه - 1390 ساعت 14:33

از نظر من که ثروت بهتره!!!چون میشه با پول(ثروت) علمم به دست آورد.منظورم فقط مدرک نیست ها!منظورم دانش واقعیه که میشه با پول به راحتی به دستش آورد و شان اجتماعی رو هم برد بالا!!!!

ممنون از نظرتون . موافقم که با پول میشه تا حد زیادی شان و جایگاه اجتماعی رو بالا برد ول به نظرم دانش رو صرفا با پول و بدون تلاش نمیشه به دست آورد

[ بدون نام ] 11 - دی‌ماه - 1390 ساعت 21:34

واقعا استعداد های سحر خانم حیف شده

پروفسور 11 - دی‌ماه - 1390 ساعت 21:46

ای بابا معلومه که ثروت بهتره تو این دوره زمونه پول وپارتی بازی حرف اول میزنه دنیا طوری شده حتی احترام گذاشتن برا همدیگه به خاطر پوله کسی که پول نداره اگه سر شار از استعداد هم باشه ولیاقتش بهترین ها هم باشه باید بره مگس بپرونه یا ۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ به نظرت غیر اینه امیدوارم پرستار خوبی برای مریضات باشی چه مایه دار چه بد بخت وفلک زده

ممنون باهاتون 9/99 درصد موافقم اون 1/0 درصد رو هم میزارم به حساب حوادث نادر روزگار. از آرزوتون برای شخص خودم هم ممنونم و خودمم امیدوارم همینطور باشه

بردیا 12 - دی‌ماه - 1390 ساعت 11:55

من برادر آرتیستونم!شما درست میگید!ولی فکر نمیکنم تو این دورو زمونه بشه بدون پول علمم به دست آورد!بلاخره که بره مدرسه و دانشگاه که محل علم آموختنه باید پولم داشته باشی!آخه الان با این که همه چی اسمش دولتیه ولی پول میگیرند!با این نظرم موافق نیستید؟؟؟پس باز هم ثروت بهتر از علمه!!!!!!!!!!

ممنون من از اولم تو بهتر بودن ثروت با شما موافق بودم ولی نمیشه نقش تلاش و پشتکار رو هم نادیده گرفت ولی در کل اگه بخوایم این مسائل رو نسبت به اوضاع کشور خودمون بسنجیم قطعا حرف شما درسته

داود 13 - دی‌ماه - 1390 ساعت 14:30

سلام مهدی گلم !!!!!!!!!۱
اصلنم اینطوری نیستش خیلی هم علم بهتر هستش میگی نه از ممد آقا که هر دوتاشو داره بپرس ....
جدا از شوخی
خیلی از گذشته تا الان بهش فکر کردم به نتیجه ای نرسیدم . اونم تو جامعه امروزی که واسه هردوش باید سگدو بزنیم .
خوبه که آدم یکیشو بچسبه و ول نکنه تا تهش ولی ما که به هیچکدومش نرسیدیم .
ولی خدایی ای روشن فکری که گفتیو معنیشو میدونستی یا از جایی برداشتی استفادش کردی

سلام داود جان ممنون از نظرت . به نظر من شما برای همون بول بدویی بهتره چون علم به فکر کردن ربط داره ولی فکر کردن زیاد به تو ربطی نداره اما در مورد نظرت نسبت به جامعه تا حدودی موافقم

یوسفی 13 - دی‌ماه - 1390 ساعت 23:04

سلام مهدی جون
خودت می دونی که من فقط به خاطر علمه که زندم بدون علم نابود میشم پس فقط علم

سلامحسین جون آره میدونم! من و تو خیلی مثل همیم

شیما 14 - دی‌ماه - 1390 ساعت 22:20

اگه ثروت باشه با وجود این همه دانشگاه های آزاد و دانشگاه های پولی خود به خود علم هم میاد.
اگه علم باشه میشه با یه فکر درست و برنامه ریزی درست ،ثروت هم به دست آورد .
مهم نیست کدوم یکیش باشه ؛مهم اینه که یکیش باشه.
اون یکی خودشو همراه میکنه...این نظر منه

ممنون تا حدودی موافقم به شرطی که شرایط به خصوص برای حالت دوم فراهم باشه

هما 15 - دی‌ماه - 1390 ساعت 00:13

ادم باید هر دوتاشو با هم داشته باشه ؛ هم ثروت لازمه هم علم .اما یه کوچولو ثروت باید تره ؛چون اگه ثروت داشته باشی تو جامعه ی ما حتما به علم هم میرسی؛ولی اگه فقط علم داشته باشی تضمینی نیست که به ثروت برسی.

ممنون با قسمت دوم حرفتون که اگه علم داشته باشی تضمینی نیست که به ثروت برسی کاملا موافقم اما برای رسیدن به علم واقعی علاوه بر ثروت به نظرم یه ذره تلاشم لازمه

سپیده 19 - دی‌ماه - 1390 ساعت 11:19

بسیار واضح ومبرهن است که علم بهتر است
ولی از ان واضح تر این است که ثروت از علم بهتر است

مرسی

[ بدون نام ] 23 - دی‌ماه - 1390 ساعت 23:27

کودکی که میداند دستان پینه بسته پدرش...
تن فروشی خواهرش...
و گریه مادرش از بی پولی است...
در مدرسه چطور بنویسد علم از ثروت بهتر است...

[ بدون نام ] 30 - دی‌ماه - 1390 ساعت 00:08

داشتن علم بهتر از داشتن ثروت است ولی نداشتن ثروت بد تر از نداشتن علم است

سپیده مامایی 16 - بهمن‌ماه - 1390 ساعت 10:24

این بحثا دیگه قدیمی شده با نظرفرزانه موافقم.ازهرکدوم میشه به اون یکی رسید

شاکری 4 - خرداد‌ماه - 1391 ساعت 13:01

اره همون علم!مثلا نمونه های توجه زیاد بچه های کلاسمون به علم:ی ربع اول دیر میریم کلاسُُ-۱۰دقیقه بعدشم دائما از استاد درخواست رست تایم وحتی میتونم بگم تی تایم میکنیم -بعدشم بعدازاستراحت گروهای دو وسه نفری بیرون میریم ... دوباره ده دقیقه سرکلاس میشینیم وبه شوخی وخنده ودست انداختن استاد مشغول میشیم ودر انتها به لحظات ملکوتیه گفتن ؛خسته نباشی استاد ؛میرسم وانقد این جملرو میگیم که استادم باورش میشه خسته است ودر نهایت بچه های کلاس با کوله باری از علم کیفشونو برمیدارنو فرار به سمت کافه تریا..

zahra 5 - شهریور‌ماه - 1391 ساعت 22:20 http://Nurse1992.blogfa.com

وب جالبی دارید به وب ماهم سر بزنید ونظر بزارید خوشحال میشیم

ممنون از نظرتون . حتما مزاحمتون می شیم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد